PATIENTSIKKERHED

Mobil Fysioterapi ved Gudde Sødergren vægter sikkerheden for patienterne under behandlingerne meget højt. Mobil Fysioterapi har som mål at være opdateret om den nyeste viden for at yde en sikker patientbehandling.

UTILSIGTET HÆNDELSE DEFINITION

Jf. Sundhedslovens § 198, stk. 4: ”Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder”.

Dansk Patientsikkerhedsdatabase

DPSD: Et nationalt rapporteringssystem for utilsigtede hændelser. Der må ikke gives aktindsigt i DPSD. Oplysninger fra DPSD må ikke kunne henføres til personer eller på anden måde kompromittere fortrolighed og anonymitet i en rapporteret hændelse

Fysioterapeuten, kaldet rapportøren, er ansvarlig for at indrapportere de utilsigtede hændelser, som hun selv er deltagere i, til ”Styrelsen for Patientsikkerhed”. www.stps.dk , https://dpsd.csc-scandihealth.com/Form/PublicSubmission.aspx?form=DPSD_Public

Spørg hvis du ønsker hjælp til indrapportering af en utilsigtet hændelse da fysioterapeuten er også ansvarlig for at informere patient/pårørende om muligheden for at rapportere utilsigtede hændelser på http://www.dpsd.dk/ (vælg ’Patienter og pårørende’).

Fysioterapeuten er selv ansvarlig for at følge op på hændelsen, når forløbet er beskrevet og vurderet i regionalt regi. Fysioterapeut der har rapporteret hændelsen skal komme med forslag til hvordan der kan forebygges så hændelsen ikke sker igen.

Definition af en rapportør er en autoriseret sundhedsperson, eller en person, der handler på dennes ansvar, jf. Sundhedsloven § 6, stk. 2 og bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp, herunder ledere og administrative medarbejdere.

KLAGE OVER BEHANDLING ELLER BEHANDLER

Mobil Fysioterapi er forpligtet til at hjælpe og orientere om klage- og erstatningsmuligheder i det danske sundhedsvæsen.

Hvis du er utilfreds med den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget af fysioterapeuten kan du sende en klage til Styrelsen for Patientklager vis det digitale klageskema på www.borger.dk.

Hvis du er kommet til skade i forbindelse med behandling og undersøgelser i sundhedsvæsenet kan du søge om erstatning gennem ”Patienterstatningen” https://pebl.dk

Har du brug for hjælp er du velkommen til ovenstående kan du rette en personlig kontakt til Mobil Fysioterapi eller at sende en mail til Fysioterapi@gudde.dk

Scroll to top